Cele zajęć:
- integracja zespołu;
- poznanie sytuacji emocjonalnej uczniów po okresie zdalnego nauczania.
Forma: warsztat
Czas trwania: 60 minut
Przebieg zajęć:
- Powitanie uczniów, przedstawienie tematu zajęć.
- Rundka wstępna: "Co czuję po powrocie do szkoły?" - Uczniowie kolejno mówią o dominującej u nich emocji. Podsumowanie wypowiedzi uczniów.
- Ćwiczenie ruchowe: "Kto, tak jak ja, w trakcie zdalnego nauczania…?" Uczniowie stoją w rzędzie. Jedna osoba staje naprzeciwko klasy i kończy zdanie: "Kto, tak jak ja ,…" Poszczególni uczniowie wykonują krok w prawo lub w lewo (krok w prawo oznacza, że mają takie samo doświadczenie, natomiast w lewo - inne od osoby, która je wypowiedziała).
- Praca w parach: Wywiad z kolegą - uczniowie opowiadają sobie nawzajem o śmiesznych historyjkach, w jakich uczestniczyli w okresie zdalnego nauczania, następnie chętni uczniowie dzielą się nimi z grupą.
- Zdania niedokończone: Uczniowie indywidualnie wypełniają karty pracy (Załącznik Nr 1). Omówienie ćwiczenia.
- Praca w grupach: Nauczyciel dzieli uczniów na 3-4 osobowe grupy. Uczniowie wymyślają sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami (w nawiązaniu do poprzedniego ćwiczenia). Liderzy poszczególnych grup prezentują swoje propozycje reszcie klasy.
- Ćwiczenie: "Nić przyjaźni" - uczniowie rzucają do siebie kłębkiem włóczki wypowiadając zdanie "Pamiętam, że lubisz…".
- Burza mózgów: Uczniowie podają propozycje zasad, które miałyby sprzyjać dobrym relacjom w klasie i wzajemnej współpracy. Nauczyciel zapisuje pomysły na arkuszu, wszyscy uczniowie podpisują się - akceptując je.
- Rundka końcowa: "Na dzisiejszych zajęciach najbardziej podobało mi się...".
Opracowanie:
Bożena Zajdel - psycholog,
Dorota Krzanowska - pedagog
Załącznik Nr 1
PO POWROCIE DO SZKOŁY:
Cieszy mnie to, że…………………………………………………………………………
Boję się………………………………………………………………………………………
Złości mnie…………………………………………………………………………………
Martwi mnie to, że …………………………………………………………………………
Jest mi smutno………………………………………………………………………………
Najbardziej chcę……………………………………………………………………………