Dla dzieci i młodzieży prowadzimy:
- badania diagnostyczne (psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne);
- psychoterapię;
- interwencję kryzysową;
- terapię pedagogiczną;
- terapię logopedyczną;
- terapię EEG-Biofeedback;
- przesiewowe badania wzroku i słuchu z wykorzystaniem Platformy Badań Zmysłów;
- badania przesiewowe logopedyczne i psychologiczno-pedagogiczne;
- diagnozę zawodoznawczą;
- zajęcia aktywizujące do samodzielnego wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
- Trening Zastępowania Agresji TZA-ART;
- zajęcia warsztatowe w oparciu o programy rekomendowane ("Spójrz Inaczej" - Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla klas I-III szkół podstawowych, Program profilaktyczny "Veto wobec przemocy, alkoholu i narkotyków") oraz autorskie programy profilaktyczno-wychowawcze ("Żyję zdrowo i bezpiecznie" - dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych, "Bezpieczny dzisiaj-szczęśliwy jutro" - dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych, "Ja wybieram" - dla uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych);
- warsztaty integracyjno-adaptacyjne i integracyjne (różne etapy edukacyjne);
- zajęcia wspierająco-terapeutyczne (rozwiązywanie sytuacji trudnych);
- zajęcia warsztatowe na temat m.in.: przeciwdziałania agresji, komunikacji interpersonalnej, emocji i uczuć, tolerancji, akceptacji, twórczego myślenia, motywacji i technik uczenia się, zagrożeń związanych z używaniem komputera i Internetu oraz promocji zdrowego stylu życia.
Nauczycielom i wychowawcom, logopedom, pedagogom i psychologom szkolnym z terenu działania Poradni oferujemy:
- sieci współpracy i samokształcenia: logopedów, pedagogów szkolnych, nauczycieli - wychowawców klas I-VI szkół podstawowych;
- konsultacje oraz wsparcie merytoryczne;
- punkty konsultacyjne, dyżury konsultacyjne w szkołach;
- treningi: Trening Zastępowania Agresji TZA-ART;
- szkolenia, np.:
• dostosowanie wymagań edukacyjnych wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
• zagrożenia dzieci i młodzieży związane z nadmiernym używaniem komputera i Internetu;
• wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów w wieku 9-13 lat;
• terapia pedagogiczna w pracy pedagoga szkolnego;
• oddziaływania terapeutyczne w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
• psychologiczne podstawy trudności i niepowodzeń szkolnych;
• diagnoza gotowości szkolnej;
• funkcjonowanie ucznia z autyzmem/zespołem Aspergera w szkole;
• terapia mowy u dzieci z autyzmem;
• kryteria diagnostyczne specyficznych zaburzeń rozwoju mowy i języka;
• afazja rozwojowa;
• wczesne wspomaganie rozwoju dziecka;
• inne – w zależności od zgłaszanych potrzeb; - warsztaty, m.in.:
• współpraca nauczycieli i rodziców w pracy dydaktyczno-wychowawczej;
• konflikty w grupie;
• interwencja kryzysowa;
• nadpobudliwość psychoruchowa;
• stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela;
• diagnostyka słuchu fizycznego; - instruktaż w zakresie wykorzystywania pomocy do terapii pedagogicznej w pracy z dzieckiem ze SPE;
- pomoc w rozwiązywaniu sytuacji trudnych zgłoszonych przez przedszkole/szkołę/ placówkę;
- diagnoza potrzeb przedszkola/szkoły/placówki w zakresie np.: pomocy psychologiczno-pedagogicznej, profilaktyki zachowań ryzykownych, wsparcia dla rodziców i nauczycieli.
Rodzicom oferujemy:
- konsultacje (w Poradni oraz na terenie placówek, w punktach konsultacyjnych w poszczególnych gminach);
- porady po badaniach psychologiczno-pedagogicznych i logopedycznych;
- pomoc w sytuacjach kryzysowych;
- terapię rodzin;
- zajęcia warsztatowe, m.in.:
• radzenie sobie w sytuacjach trudnych - komunikacja interpersonalna;
• szkoła dla rodziców - trening umiejętności wychowawczych; - szkolenia, np.:
• zagrożenia dzieci i młodzieży związane z nadużywaniem komputera i korzystaniem z Internetu;
• jak ustrzec dziecko przed podejmowaniem zachowań ryzykownych; - prelekcje, np.:
• agresja u dzieci i młodzieży - przyczyny, oddziaływanie, rola rodziny w przeciwdziałaniu zjawisku;
• jak mówić, żeby dzieci nas słuchały… - umiejętności wychowawcze;
• poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania;
• zachowania ryzykowne - profilaktyka;
• gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole;
• prawidłowości i patologie w rozwoju mowy dziecka;
• profilaktyka zaburzeń rozwoju mowy;
• rozwój mowy dziecka;
• najczęstsze wady wymowy;
• niepłynność mowy i jąkanie.